Η Αιτιατική στα Τρία Γένη / L'accusativo nei tre generi
Κάθε μέρα βλέπω τον φίλο μου και τη φίλη μου. Πίνω έναν καφέ και τρώω το τοστ μου. Μετά στο γραφείο, γράφω την άσκηση και διαβάζω το βιβλίο για το μάθημα των Ελληνικών. Το απόγευμα ξανασυναντώ τους φίλους μου και τις φίλες μου. Το βράδυ βλέπω τις ταινίες στην τηλεόραση και τρώω τα φρούτα.
Ogni giorno vedo il mio amico e la mia amica. Bevo il mio
caffè e mangio il mio toast. In ufficio scrivo l’esercizio e
leggo il libro per la lezione di Greco. Il pomeriggio incontro di nuovo i
miei amici e le mie amiche.La sera guardo i film alla televisione
e mangio la frutta.
(Διαβάζουμε το κείμενο και βρίσκουμε τις λέξεις σε αιτιατική πτώση. Τις γράφουμε στον πίνακα)
1. Πότε χρησιμοποιούμε την Αιτιατική;
Η Αιτιατική είναι η πτώση του αντικειμένου. Απαντά στην ερώτηση ποιον/ποια/ποιο και χρησιμοποιείται μετά από ρήματα μεταβατικά (βλέπω, αγαπάω, έχω κ.λπ.).
"L'accusativo è il caso del complemento oggetto. Risponde alla domanda chi?/che cosa? e si usa dopo i verbi transitivi (come vedere, amare, avere, ecc.)."
Χρησιμοποιείται
επίσης με προθέσεις όπως: για, σε, με, χωρίς, κλπ.
Si usa anche con preposizioni: για, σε, με, χωρίς, ecc.
2. Πίνακας: Σχηματισμός της Αιτιατικής
Tabella: Formazione dell'accusativo
Γένος |
Κατάληξη Ονομ. |
Κατάληξη Αιτ. |
Παράδειγμα
Ονομ. |
Παράδειγμα Αιτ. |
Πρόταση |
Traduzione |
Αρσενικό |
-ος |
-ο |
ο φίλος |
τον φίλο |
Βλέπω τον φίλο. |
Vedo l’amico. |
〃 |
-ας |
-α |
ο πατέρας |
τον πατέρα |
Ακούω τον πατέρα. |
Sento il padre. |
〃 |
-ης |
-η |
ο μαθητής |
τον μαθητή |
Καταλαβαίνω τον μαθητή. |
Capisco lo studente. |
Θηλυκό |
-α |
-α |
η κοπέλα |
την κοπέλα |
Γνωρίζω την κοπέλα. |
Conosco la ragazza. |
〃 |
-η -ος |
-η -ο |
η τιμή η είσοδος |
την τιμή την είσοδο |
Βλέπω την τιμή παρατηρώ την είσοδο |
Vedo il prezzo. Osservo l' entrata |
Ουδέτερο |
-ο |
-ο |
το βουνό |
το βουνό |
Βλέπω το βουνό. |
Vedo la
montagna. |
〃 |
-ι |
-ι |
το κουτί |
το κουτί |
Παίρνω το κουτί. |
Prendo la scatola. |
〃 |
-μα |
-μα |
το μάθημα |
το μάθημα |
Τελειώνω το μάθημα. |
Finisco la lezione. |
3. Πίνακας Πληθυντικού
Tabella al plurale
Γένος |
Ονομ. Πληθ. |
Αιτ. Πληθ. |
Παράδειγμα |
Πρόταση |
|
Αρσενικό |
οι φίλοι |
τους φίλους |
Βλέπω τους φίλους. |
Vedo gli amici. |
|
〃 |
οι πατέρες |
τους πατέρες |
Περιμένω τους πατέρες. |
Aspetto i padri. |
|
〃 |
οι μαθητές |
τους μαθητές |
Ακούω τους μαθητές. |
Sento gli studenti. |
|
Θηλυκό |
οι κοπέλες οι πόλεις |
τις κοπέλες τις πόλεις |
Γνωρίζω τις κοπέλες. |
Conosco le ragazze. |
|
〃 |
οι τιμές οι είσοδοι |
τις τιμές τις εισόδους |
Βλέπω τις μητέρες. |
Vedo i prezzi |
|
Ουδέτερο |
τα βουνά |
τα βουνά |
Βλέπω τα βουνά. |
Velo le
montagne. |
|
〃 |
τα κουτιά |
τα κουτιά |
Παίρνω τα κουτιά. |
Prendo le scatole. |
|
〃 |
τα μαθήματα |
τα μαθήματα |
Τελειώνω τα μαθήματα. |
Finisco le lezioni. |
Τονισμός
I sostantivi maschili e femminili proparossitoni che terminano in -ος, abbassano l’accento sulla penultima sillaba nei casi del genitivo singolare, genitivo plurale e accusativo plurale.
Παρατηρήσεις / Osservazioni
- Τα αρσενικά αλλάζουν άρθρο και κατάληξη (ο → τον, οι → τους).
- Τα θηλυκά αλλάζουν μόνο άρθρο (η → την, οι → τις).
- Τα ουδέτερα είναι ίδια σε ονομαστική και αιτιατική.
I nomi neutri restano uguali al nominativo e all’accusativo. (Το δέντρο -το δέντρο, τα δέντρα- τα δέντρα)
Esercizio 1: Completa con la forma corretta
all'accusativo.
- Βλέπω ___ (φίλος).
- Έχω ___ (μητέρα).
- Μαθαίνω ___ (μάθημα).
- Συναντώ ___ (πατέρες).
- Ακούω ___ (κοπέλες).
- Vedo ___ amico.
- Ho ___ madre.
- Imparo ___ lezione.
- Incontro ___ padri.
- Sento ___ ragazze.
Άσκηση 2: Βάλε τις
λέξεις στη σωστή σειρά.
Esercizio 2: Metti le parole nel giusto ordine.
- τον / βοηθώ / μαθητή
- φίλους / βλέπεις / τους
- τη / αγαπάω / μητέρα
- τις / τηλεφωνώ / φίλες
- παίρνω
- Aiuto lo studente.
- Tu vedi gli amici.
- Amo la madre.
- Chiamo le amiche.
- Prendo la scatola.
Άσκηση 3: Υπογράμμισε
τη λέξη που βρίσκεται σε Αιτιατική.
Esercizio 3: Sottolinea la parola che è
all'accusativo.
- Ο φίλος βλέπει τον σκύλο.
- Η Μαρία παίρνει το δώρο.
- Ακούμε τη μουσική.
- Ο Νίκος αγαπάει την Ελένη.
- Βλέπω τις ταινίες.
- L’amico vede il cane.
- Maria prende il regalo.
- Ascoltiamo la musica.
- Nikos ama Eleni.
- Vedo i film.
Άσκηση 4: Αντικατάστησε
την ονομαστική με αιτιατική.
Esercizio 4: Sostituisci il nominativo con
l'accusativo.
Παράδειγμα: Ο πατέρας → Βλέπω τον πατέρα
- Η δασκάλα → Βοηθάω ___
- Το παιδί → Έχω ___
- Οι φίλοι → Βλέπεις ___
- Η γυναίκα → Αγαπάω ___
- Τα βιβλία → Παίρνω ___
Άσκηση 5: Διάλεξε τη σωστή λέξη.
Esercizio 5: Scegli la parola corretta.
- Θέλω (ο φίλος / τον φίλο).
- Βλέπουμε (τις κοπέλες / οι κοπέλες).
- Έχεις (οι πατέρες / τους πατέρες);
- Ακούει (τη μητέρα / η μητέρα).
- Παίρνω (τα μαθήματα / τα μαθήματας).
Απαντήσεις / Risposte
🔹Άσκηση 1 – Συμπλήρωση /
Completamento
- Βλέπω τον
φίλο.
(Vedo l’amico.) - Έχω τη
μητέρα.
(Ho la madre.) - Παίρνω το
μάθημα.
(Prendo la lezione.) - Συναντώ τους
πατέρες.
(Incontro i padri.) - Ακούω τις
κοπέλες.
(Sento le ragazze.)
🔹 Άσκηση
2 – Λέξεις στη σωστή σειρά / Metti le parole in ordine
- Διαβάζω
τον μαθητή.
(Leggo lo studente.) - Βλέπεις
τους φίλους.
(Tu vedi gli amici.) - Αγαπάω
τη μητέρα.
(Amo la madre.) - Καλώ
τις κοπέλες.
(Chiamo le ragazze.) - Παίρνω
το κουτί.
(Prendo la scatola.)
🔹 Άσκηση
3 – Υπογράμμισε την Αιτιατική / Sottolinea l'accusativo
- Ο φίλος βλέπει τον σκύλο.
- Η Μαρία παίρνει το δώρο.
- Ακούμε τη
μουσική.
- Ο Νίκος αγαπάει την Ελένη.
- Βλέπω τις ταινίες.
🔹 Άσκηση 4 – Αντικατάσταση / Sostituzione
- Η δασκάλα → Βοηθάω τη δασκάλα
(Aiuto la maestra) - Το παιδί → Έχω το παιδί
(Ho il bambino) - Οι φίλοι → Βλέπεις τους φίλους
(Vedi gli amici) - Η γυναίκα → Αγαπάω τη γυναίκα
(Amo la donna) - Τα βιβλία → Παίρνω τα βιβλία
(Prendo i libri)
🔹 Άσκηση 5 – Επιλογή / Scelta
- Θέλω τον
φίλο
(Voglio l’amico) - Βλέπουμε τις κοπέλες
(Vediamo le ragazze) - Έχεις τους
πατέρες;
(Hai i padri?) - Ακούει τη μητέρα
(Lui/lei ascolta la madre) - Παίρνω τα μαθήματα
(Prendo le lezioni)
Παραγωγή Λόγου: Αιτιατική
Produzione linguistica: Accusativo
1. Μίλησε για την
καθημερινότητά σου
Parla
della tua giornata quotidiana
Οδηγία: Χρησιμοποίησε
ρήματα και αντικείμενα σε Αιτιατική.
Esempio / Παράδειγμα:
- Το πρωί πίνω τον καφέ.
- Διαβάζω την
εφημερίδα.
- Στη δουλειά γράφω τα έγγραφα.
- Το βράδυ βλέπω την τηλεόραση.
Traduzione: La mattina bevo il caffè. Leggo il
giornale. Al lavoro scrivo i documenti. La sera guardo
la televisione.
✍Άσκηση:
Γράψε 4-5 προτάσεις με δικά σου αντικείμενα σε Αιτιατική.
Scrivi 4-5 frasi con oggetti in
accusativo.
2. Πες τι έχεις στην
τσάντα σου
Di’ cosa hai nella tua borsa/zaino
Χρησιμοποίησε το ρήμα έχω
+ ουσιαστικά στην Αιτιατική.
Ερωτήσεις
/ Domande:
- Τι έχεις στην τσάντα σου; → Έχω το τετράδιο, το στυλό, την ταυτότητα, το κινητό.
Traduzione: Cosa hai nella tua borsa? → Ho il
quaderno, la penna, la carta d’identità, il cellulare.
Άσκηση:
Γράψε τουλάχιστον 5 αντικείμενα που έχεις στην τσάντα ή στο σπίτι σου.
Scrivi almeno 5
oggetti che hai nella tua borsa o a casa.
3. Διάλογος με τον/την καθηγητή/τρια
Dialogo
con l’insegnante
Ο καθηγητής ρωτά: Τι διαβάζεις; Τι
βλέπεις; Τι έχεις;
Ο μαθητής απαντά χρησιμοποιώντας σωστά την Αιτιατική:
Τι βλέπεις
στην τηλεόραση;
Βλέπω μια ταινία.
Τι έχεις στην τσάντα;
Έχω το βιβλίο, το κινητό και την ομπρέλα.
Άσκηση: Γράψε έναν
σύντομο διάλογο 4-5 ατάκες με τον καθηγητή.
Scrivi un breve dialogo (4-5 battute)
con l’insegnante.
4. Παρουσίασε την οικογένειά σου
Presenta
la tua famiglia
Χρησιμοποίησε ρήματα όπως: έχω, αγαπάω, βλέπω κλπ.
Παράδειγμα:
Έχω την αδερφή μου.
Βλέπω συχνά τον παππού μου.
Αγαπάω πολύ τη μητέρα μου.
Άσκηση: Γράψε 3-4
προτάσεις για την οικογένειά σου.
Scrivi 3-4
frasi sulla tua famiglia.
5. Βρες τι είναι λάθος
και διόρθωσε
Trova l’errore e correggi la frase
Οι παρακάτω προτάσεις έχουν λάθος άρθρο ή κατάληξη στην Αιτιατική. Διόρθωσέ
τες.
- Έχω η δασκάλα.
- Βλέπω οι μαθητές.
- Παίρνω τον βιβλία.
- Φωνάζω το φίλοι.
- Γνωρίζω την πατέρας.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου